- CMD
          
- Communication and
          Multimedia Design
          
-  
          
- Module: Schetsen met lef
        
     
 | 
      
      
        | 
          |  
        
          |  
        
          |  
        
          |  
      
      
        | 
        les 2: binnenruimte of buiten | 
         
      
      
        | 
          |  
        
          |  
        
          |  
        
          |  
      
      
        
        
          - - Ies: presentie.
          
- - Inleveren huiswerk en in mapjes
          stoppen (a4) Student zet zelf naam, nummer en klas op mapje)
          Mappen kunnen in desbetreffende dozen -
          (klas) worden opgeslagen en worden afgetekend. Graag lokaal op
          slot. Studenten kunnen het werk bij de beoordeling terug krijgen.
          
 
          - Uitleg aanpak les
          
- - Bij buiten tekenen( alle tassen
          etc in 0304), deze ruimte kan afgesloten worden. We gaan aan
          een deel van de pier zitten, zodat ik je ook - feedback
          kan geven op je werk.
          
- - Laatste deel van de les: feedback,
          wat verbeteren in je werk en huiswerk.
        
      
 | 
      
      
         | 
      
      
      
      
        | 
        Tekenen naar waarneming | 
         
      
      
        | 
        Binnenruimte of buiten bijv: haven,
        structuur/vorm (afhankelijk van het weer) | 
         
      
      
        | 
        Materiaal |  
        
        Krijt/houtskool (diverse hardheden) | 
         
      
      
        | 
        Papier |  
        
        minimaal 50 x 60 ( 5 vellen) | 
         
      
      
        | 
        Onderwerp |  
        
        Tekenen naar waarneming,buiten of
        binnen: In gebouw een plek zoeken Maak de eesrte keer een opzet
        voor 1 puntsperspectief (schets nav wat je ziet) | 
         
      
      
        | 
        Onderzoek |  
        
        
          - Korte uitleg en oefening perspectief.
          Zet je ruimte eerst in lijn op en werk hem daarna in vlak en
          contrst uit.
          
- Vervolgens ga je een plek zoeken
          in het gebouw en een ga je een uitdagende ruimte in perspectief
          te tekenen. Ruimtes: zolder en de gangen vd tweede verdieping.
          
  
          Onderzoek naar verhoudingen, perspectief , contrasten (o.a. lijn,
          licht-donker).  
          Inzicht krijgen en vaardigheid met betrekking tot verhoudingen
          en perspectief door  
          middel van onderzoek en schetsen.  
          afloop: klassikale toelichting/feedback op werk.
           
 | 
      
      
        
        
          - aanpak
        
  
 | 
        
        
          - Belangrijk bij het creëren
          van een omgeving is om voordat je begint te werken eerst goed
          na te denken 
 
          hoe je alles het best in beeld kan brengen. Welk perspectief
          kies je? En vanuit welk oogpunt laat je de  
          omgeving zien? Perspectief is een constructie. Een illusie om
          diepte te creëren in een plat vlak.  
          Onze hersens interpreteren het platte beeld en vormen een 3D-beeld
          van omgeving en voorwerpen.
          
 | 
      
      
        
        
          - Tijdsduur Zelfstudie
        
  
 | 
        
        
          - 1 les en zelfstudie indien je
          de opdracht niet in de les afgerond hebt.
        
  
 | 
      
      
         | 
         | 
      
      
        | 
          | 
         
      
      
        
        Programma overzicht
  | 
      
      
        
        
          - Les
        
  
 | 
        
        Lesinhoud en activiteiten |  
        
          |  
        
        Huiswerk en opdrachten |  
      
      
        | 
        2 |  
        
        
          - Tekenen naar waarneming:
          
- buiten of ruimte binnen (afhankelijk
          van het weer)
          
- Let op: map meenemen: is ondergrond
          voor buiten tekenen.
        
    
 | 
        
          |  
        
        
          - Huiswerk: 
 
          - Opdracht binnenruimte game: 1 punts-perspectief (afgerond in
          les 3) 
          - Opdracht Object: Voorwerp inzoomen: verder aan werken en iedere
          les meenemen voor feedback
          - - Opdracht Contrasten is afgerond
          (laatste deel afgerond in les 3)
 
            
           
 |