- CMD
          
- Communication and
          Multimedia Design
          
-  
          
- Module: Schetsen met lef
        
     
 | 
      
      
        | 
          |  
        
          |  
        
          |  
      
      
        | 
        les 1: introductie | 
         
      
      
        
        
           
          - Introductie 
 
          - kennismaking met docent 
          - les aanpak en inhoud, regels en procedure & oplevereisen  
          - waarom en het nut van: Schetsen met lef
           
          - Afsluiting les:
 
          - Neem altijd je tekenmap en materiaal mee. (zet je naam en klas
          op al je werk en je map)  
          - Maak lesopdracht af, perspectief schetsen en/of start opdracht
          (Opdracht Contrasten) 
          - Neem voorwerp mee in les 2 ivm feedback en voortzetting opdracht
          (opdracht Object)
           
           
 | 
      
      
        
        
          - Module
          
- Er is durf voor nodig om ideeën
          te communiceren middels beeld. Je uit te spreken op een manier
          die makkelijk onderuit te halen is. Niet alleen omdat er misschien
          op de technische kwaliteiten dingen zijn
          
- aan te merken, maar ook omdat
          de inhoud van wat je communiceert in een oogopslag voor iedereen
          
- helder en inzichtelijk is. De
          focus van zowel de maker als de toeschouwer zou dus zoveel mogelijk
          op
          
- het doel gericht moeten zijn
          en niet op de uitvoering. De tekenlessen zijn bedoeld om je hierbij
          te helpen.
          
 
          - D.m.v. de tekenlessen leer je:
          beter kijken, op je gevoel afgaan, risico nemen, van het geheel
          uit gaan.
          
- Tevens doe je natuurlijk meer
          teken ervaring op waardoor tekenen een nog meer vertrouwde tool
          wordt binnen een ontwikkelproces. Hierdoor zal je niet alleen
          makkelijker gaan schetsen maar ook meer beeldend gaan denken.
          
 
                
 | 
      
      
        
        
          - Kijken 
 
          De hersenen verwerken visuele informatie op twee manieren: ruimtelijk
          en intellectueel. De eerste en snelste is de ruimtelijke/visuele
          manier. De primaire functie daarvan is oom je op de hoogte te
          houden van de constant veranderende omgeving, door te registreren
          waar en hoe groot de dingen om je heen zijn. Het registreert
          zaken als: vormen, afstand, donker/licht, oriëntatie en
          verhoudingen. Je gebruikt deze functie bv bij het lopen door
          een drukke menigte.  
          Het analytische of intellectuele deel van de hersenen verwerkt
          de informatie niet als beelden maar als data. Hiermee identificeer
          je de vormen als bv bomen, auto's, mensen, enz. Deze functie
          gebruik je voor bijna alle andere dingen in het dagelijkse leven.
          Maar als je dit gebruikt bij het tekenen dan is het resultaat
          rampzalig! Het zal de visuele informatie vertalen naar data en
          vervangen voor een vereenvoudigd symbolisch beeld dat de informatie
          vertegenwoordigd.
           
          
 | 
      
      
        
        
          - Bij het tekenen loop je tegen
          een aantal problemen aan: 
 
          Je mengt, wat je eerder hebt gezien, met wat je aan het tekenen
          bent.  
          Je mixt eerder gecreëerde oplossingen/symbolen met wat je
          ziet.  
          Je versimpelt wat je ziet zodat het makkelijker is om te reproduceren.
 
          Je richt je op de (al bekende) details en niet op de totale vorm
 
          Hier zullen we tijdens de lessen veel aandacht aan besteden.
 
          Iedere verbetering van je teken vaardigheden, zorgt voor meer
          begrip, inzicht, snellere processen en betere oplossingen!
           
          
 | 
      
      
        
        
          - Achtergrond info:
          
- Google/YouTube: Visual thinking:
 
          Welke hersenhelft is het best ontwikkeld? Test jezelf:  
          http://similarminds.com/brain.html
           
          http://frank.mtsu.edu/~studskl/hd/hemispheric_dominance.html
           
          http://www.123test.nl/brein/
           
          http://www.hartenziel.nl/artikel/linker_of_rechter_hersenhelft/
           
           Boeken: 
          Dan Roam, The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling
          Ideas with Pictures  
          Carl Purcell, Your Artist's Brain: Use the right side of your
          brain to draw and paint what you see - not what you think you
          see  
          David Crow, Left to Right: the cultural shift from words to pictures
           
 | 
      
      
         | 
      
      
        
        Programma overzicht
  | 
      
      
        
        
          - Les
        
  
 | 
        
        Lesinhoud en activiteiten |  
        
        Huiswerk en opdrachten |  
      
      
        | 
         1 |  
        
        
          - Introductie en start basistoelichting
          Module
          
- Start met perspectief schetsen
          (basis) en
          opdracht:contrasten
        
   
 | 
        
        
          - Huiswerk: afgerond menemen voor
          les 2
 
          - evt. onderzoek schetsen verder uitwerken: 2 punts perspectief
          en 1 punts perspectief (zie pdf) 
          - Opdracht Contrasten afronden 
          - Start met Opdracht
          Object: voorwerp zoeken,starten
          met opdracht, iedere les tekening _meenemen
          voor feedback
          
 | 
      
      
        | 
        2 |  
        
        
          - Tekenen naar waarneming:
          buiten of ruimte binnen (afhankelijk
          van het weer) Let op: map
          meenemen: is ondergrond voor buiten tekenen.
        
  
 | 
        
        Huiswerk:afgerond meenemen voor
        les 3  
        - Opdracht
        binnenruimte game: 1punts-perspectief  
        - Opdracht Object: Voorwerp inzoomen: verder er aan werken en
        iedere les meenemen voor _feedback |  
      
      
        | 
        3 |  
        
        Tekenen naar waarneming: stilleven |  
        
        
          - Huiswerk:afgerond meenemen voor
          les 4
          
- - Opdracht
          Object: verder uitwerken en iedere les meenemen voor feedback
          (afgerond in les 4)
        
   
 | 
      
      
        | 
        4 |  
        
        Tekenen naar waarneming:model (snel
        schetsen) |  
         | 
      
      
        | 
          |  
         | 
        
          |  
      
      
        | 
          |  
        
        Beoordeling en presentatie alle
        opdrachten |  
        
        Let op: altijd je werk met stift
        ondertekenen: naam, klas studentnummer (achterkant) waarschijnlijk
        zal er in lesweek 10 een intergrale beoordeling plaatsvinden.
        Info hierover volgt nog. Je docent beoordeelt werk en zal het
        cijfer zo spoedig mogelijk in Osiris invoeren. |